Istoria Volkswagen

Anii 1930 
Tradus mot-a-mot, cuvantul "volkswagen" inseamna "masina poporului". In Germania, ideea de masina a poporului nu era exact o idee noua. Inainte de anii 1930, au existat multiple eforturi pentru a se crea o masina pe care sa si-o permita toata lumea, dar nici unul din aceste eforturi nu a fost un succes. Aproape toate masinile aparute inainte de 1930, chiar daca au fost proiectate suficient de simple pentru o persoana obisnuita, au ajuns sa coste mai mult decat salarul anual al unui muncitor.

In anul 1930, Ferdinand Porsche si-a pus deja bazele afacerii cu automobile, afacere cunoscuta ca si Biroul Porsche (Porsche Büro). Compania a patentat un sistem sofisticat de suspensii pe fata care era mai usor decat orice alt tip cunoscut de suspensie la acel moment. In 1931, o firma de motociclete germana, Zündapp, a cerut lui Porsche sa ii proiecteze o masina special pentru ei. Porsche a propus un sedan cu 2 usi, ceva foarte similar cu un Beetle. Urmatorul proiect Porsche s-a concretizat intr-o masina pt NSU cunoscuta sub numele de Tipul 32. Aceasta masina arata foarte similar cu ceea ce avea sa devina KdF Wagen, sau cu Tatra V570, cu care avea multe asemanari tehnice.

Mai tirziu, in 1933, Adolf Hitler s-a intalnit cu Ferdinand Porsche pentru a discuta ideea de Volkswagen a lui Hitler. Personaj controversat azi, dictatorul german a propus la acel moment o masina a poporului care putea purta 5 persoane, cu un consum mic, fiabila, usor de utilizat si economicoasa la capitolul piese de schimb si reparatii. Aceasta a fost oportunitatea lui Porsche de a duce mai departe ideea de masina mica si a realiza masina dorita de germani.
Initial, Porsche a proiectat varianta Tip 60, transformata in scurt timp in V1. Hitler a propus de asemenea sa creeze o versiune decapotabila, care a si fost prezentata cu ocazia celei de-a 50-a aniversari a sa.

Totusi, Porsche nu a reusit sa respecte deadline-urile pentru primele doua prototipuri, neavand suficient timp fizic pentru a proiecta si construi aceste masini. Oricum, ele au fost finalizate si gata de a fi conduse pina in 1935. La scurt timp, varianta V1 a fost modernizata si s-a reusit chiar realizarea a 3 masini pe aceasta varianta, masini cunoscute sub numele de Volkswagen 3. Aceste masini au fost riguros testate in 1936. Ele aratau similar cu KdF Wagen, care urma sa apara mai tirziu. Mai multe motoare au fost testate, dar s-a optat pentru o versiune cu 4 cilindri cu performante tehnice foarte bune, dar si costuri rezonabile. Acest motor cu 4 cilindri si o putere de 22.5 CP este precursorul motorului care urma sa fie incorprat mai tirziu in modelul Volkswagen Beetle.

Dupa testarile pe masinilie VW3, s-a creat urmatoarea versiune VW30 din care s-au realizat 30 de bucati. Datorita regimului lui Hitler, controlul companiei si testarea lui VW30 a fost alocata unei organizatii guvernamentale numita DAF. La acel moment, membrilor SS li s-a cerut sa conduca VW30 pentru a confirma ca toate problemele versiunii anterioare au fost rezolvate.
In 1938, a inceput constructia fabricii KdF Wagen in orasul KdF-Stadt (cunoscut azi ca si Wolfsburg) special construit pentru aceasta fabrica. In 1939, citeva masini VW38 (in faza de preproductie) si VW39 (masini demo) au fost realizate tocmai pentru a arata ca fabrica lucra si pentru a sugera cum vor arata masinile. Acestea au constituit baza pentru Beetle-ul construit la final de razboi.

La introducerea versiunii V38, Hitler a schimbat brusc numele masinii in KdF Wagen. KdF venea de la for "Kraft durch Freude" insemnand "Putere prin bucurie." Aceasta l-a suparat pe Porsche, care nu era un membru al partidului nazist si nu sustinea propaganda lui Hitler asociata promovarii produsului sau.
Anii 1940
 Ca si continuare a ideii de masina a poporului asa cum a fost propusa de Hitler, germanii puteau sa achizitioneze un asemenea autovehicul, printr-o schema de economisire prin care fiecare familie punea de o parte 5 marci pe saptamina, schema cuprinzind un numar de 336.000 persoane. Guvernul German a vandut timbre speciale pentru aceasta schema, timbre folosibile ulterior la achizitia unei masini KdF Wagen. Teoretic, la atingerea numarului de 200 timbre, posesorul lor putea sa ceara masina respectiva.

Totusi, KdF Wagen nu a reusit sa treaca de stadiul de prototip – masina demo deoarece perioada de razboi a schimbat prioritatile fabricii catre modelulul Type 82s: Kübelwagen, o masina militara realizata de la KdF Wagen, dar adaptata nevoilor de razboi, un fel de "jeep" al Germaniei in al doilea razboi mondial. Pe langa aceasta, compania a realizat si un vehicul amfibie, cunoscut ca si Tipul 128, si mai tirziu ca si Tipul 166 – Schwimmwagen. Acesta avea un motor de 25 CP si un propulsor special pe spate pentru deplasarea in apa, unde masina putea atinge 5 mile pe ora. Fabrica a reusit sa realizeze peste 50.000 bucati din Tipul 82 si aproape 16.000 bucati Schwimmwagen pe toata durata razboiului.
 
Tocmai datorita acestui fapt, fabrica KdF Wagen a fost unul dintre obiectivele de bombardat ale aliatilor, fiind distrusa partial. Dupa terminarea razboiului, fabrica a fost preluata de Armata Britanica, in scopuri strategice. A fost repusa pe picioare sub conducerea maiorului britanic Ivan Hirst si spre finalul anului 1945, realiza deja un numar de 2.000 masini. Majoritatea acestor masini au fost produse din stocurile de piese ramase in fabrica din timpul razboiului. In decurs de un an, fabrica a ajuns la un numar de 10.000 bucati, datorita sustinerii Guvernului Britanic.

Dupa anul 1945, numele firmei a fost schimbat de catre britanici in Volkswagen, odata cu redenumirea orasului unde era fabrica in "Wolfsburg", dupa numele unui castel local. Totusi, viitorul fabricii era incert, britanicii au avut o tentativa de a oferta aceasta fabrica catre firme auto americane, franceze si britanice. Compania Ford a refuzat propunerea considerand-o o pierdere de bani, la fel si Guvernul Francez. Sir William Rootes de la British Rootes Group a considerat proiectul ca un esec in maxim 2 ani, el vazand masina ca ”neatractiva pentru clienti, urata si zgomotoasa”. Aparent, nimeni nu parea sa doreasca compania. Abia in 1949, Guvernul Britanic a predat totusi controlul fabricii Guvernului German. Heinrich Nordhoff a fost desemnat senior executive la Volkswagen, o miscare care s-a dovedit foarte inspirata in timp.
Anii 1950 
Dupa 1949, productia de Volkswagen avea o crestere constanta. Experienta si cunostintele lui Nordhoff au fost foarte benefice pentru companie. In 1949, a aparut ideea unui vehicol utilitar, astfel incat pina in 1950 a aparut VW Transporter.
Volkswagen-urile se exportau in state invecinate din Europa (Danemarca, Suedia, Luxemburg, Belgia si Elvetia). In 1950, Volkswagen a inceput productia pentru Beetle in Africa de Sud si a incredintat productia pentru Beetle cabrio catre firma Karmann. In 1952, s-a deschis primul dealership in Anglia. In 1949, Ben Pon a importat citeva Volkswagen-uri, dar nu au cistigat popularitate imediat, prea putine s-au vandut pe aceasta piata in etapa respectiva.

Compania Hoffmann din New York, care importa Beetles prin 1950, a abandonat Volkswagen, si a decis sa importa Porsche in loc. Volkswagen nu a prea vandut multe masini in State pana la mijlocul anilor 1950.

In 1951, Volkswagen a inceput exportul unei versiuni deluxe pentru Beetle ca si alternativa la Beetle-ul standard disponibil doar intr-o nuanta plictisitoare de gri, o varianta foarte spartana. Masinile de export au devenit disponibile in mai multe culori, cu mai multe optiuni (ex. radio). Aceasta a venit ca o reactie la piata americana unde masinile erau mult mai dotate in termeni de design si optiuni decit cele europene. Beetle-urile americane deluxe au fost dotate inclusiv cu frana hidraulica in 1952.  Volkswagen Transporter nu era asa de popular ca si Beetle, si in primii 5 ani de productie, s-au facut de 4 ori mai putine bus-uri decat masini Beetle.
Totusi in anii 1950, Volkswagen a luat initiativa de a deschide fabrici in citeva tari (UK, Africa de Sud, Brazilia, Australia).
Repere in timp
1960 – 1961 – Volkswagen detine societate pe actiuni.
1961 – Lansare model 1500.
1962 –Transporterul cu nr. 1.000.000.
1965 – Fridolin – un mic vehicol de transport dezvoltat in colaborare cu Deutche Bundesport (Posta Germana) (6.000 exemplare realizate).
1966 – Prin eficientizarea uzinelor, Volkswagen reduce durata de lucru a unui schimb la 8 ore.
1967 – Start Transporter 2.
1968 – Volkswagen 411 (80.000 unitati vandute).
1969 – Kurierwagen, masina construita la comanda armatei intra in productie.
1969 – Lansare Porsche 914, Volksporsche.
1971 – Beetle – cel mai raspandit taxi in Mexic.
1972 – Beetle – in Guinness Book pentru depasirea modelului cei mai bine vandut Ford Model T.
1973 – Debut Passat, Scirocco (lansat la Geneva).
1974 – Golf I.
1975 – Polo.
1976 – Golf GTI.
1979 – Golf Cabrio.
1980 – Jetta.
1981 – Polo, Scirocco (a doua generatie).
1982 – Debut Caddy.
1983 – Golf II.
1987 – Passatul – 4.000.000 unitati vandute.
1990 – Transporter 4.
1991 – Golf III, debut Vento.
1992 – Noua generatie Passat.
1993 – Innoire Golf Cabrio.
1994 – A treia generatie Polo.
1995 – Debut Sharan.
1996 – Generatie noua Caddy.
1997 – Lansare Passat Variant, Golf IV, New Beetle.
2000 – Lansare Passat B5.
2002 – Debut Phaeton, cutia DSG, Touran, Touareg.
2003 – Golf V.
2004 – Polo Fun, Polo GTI.
2005 – Passat B6, Multivan, Jetta, Golf Plus, Noua generatie Polo, Fox.
2006 – Cross Polo, Cross Golf, Polo GTI, Touran FL, Passat R36, EOS, Jetta, Passat Variant.
2007 – Crafter, Touran GP, Touareg GP.
2008 – Tiguan, Caddy Maxi, Passat CC.
2009 – Golf VI, Scirocco
2010 – Noul Touareg, Noul Caddy, Amarok

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu